LES ACTIVITATS DE PRIMÀRIA |
|||
Activitats | Cicle Inicial | Cicle Mitjà | Cicle Superior |
El follet Baldiri | X | ||
El món dels insectes | X | X | |
Entrem dins d’un volcà | X | X | |
Volcans i colades de lava | X |
EL FOLLET BALDIRI
L’objectiu principal
Descobrir, de manera lúdica i a través dels sentits, com és i què hi podem trobar en una fageda.
Els continguts
- Les parts d’un faig: les arrels, el tronc, les branques, les fulles i els fruits
- Les sensacions al bosc: colors, olors, formes, sons, …
-
La vida i altres elements que actuen en aquest bosc. Animals i plantes que comparteixen l’espai amb el faig
L’activitat
A partir d’una carta del follet Baldiri adreçada als alumnes, s’implica als nens i a les nenes en una descoberta de les característiques i els elements que hi ha a la fageda d’en Jordà. Hauran d’anar superant unes proves de reconeixement de l’entorn per arribar a conèixer la fageda d’en Jordà de la mateixa manera que el propi follet. Així, el podran ajudar a desfer l’encanteri que ha fet la bruixa del castell de Puigpardines i que ha obligat al follet a marxar a un altre planeta. Al final, el que tots volem és que el follet Baldiri pugui tornar a casa seva per tal de que pugui seguir cuidant la fageda d’en Jordà i viure tranquil.lament.
EL MON DELS INSECTES
L’objectiu principal
Iniciar-se en el coneixement dels insectes a partir d’una activitat de captura i observació d’aquests inverebrats
Els continguts
- Diferenciació dels insectes de la resta de vertebrats
- Adaptacions dels insectes al medi
- Les formes de reproducció dels insectes
- Relacions entre els insectes i l’home
L’activitat
Treball de camp al cràter del volcà de les Bisaroques on s’instal·laran les diverses trampes i altres mètodes de captura per a insectes per així, poder-los observar i esturdiar. Al final de la jornada tots els insectes capturats són alliberats al seu medi. Com a alternativa, s’ofereix la possibilitat de realitzar l’activitat en un prat proper a l’escola ( en el cas de les escoles de la comarca de la Garrotxa
ENTREM DINS D'UN VOLCÀ
L’objectiu principal
Conèixer el procés de formació d’un volcà i iniciar-se en l’estudi d’un ecosistema
Els continguts
- Procés de formació del volcà del Croscat i tipus d’activitat eruptiva
- Identificació dels diferents materials volcànics
- Els principals impactes ambientals de la zona del Croscat
- La gestió del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa
- La fageda d’en Jordà com a ecosistema
L’activitat
Itinerari fins al volcà del Croscat. El treball de camp es realitzarà a la zona on antigament hi havia una explotació de materials volcànics que va deixar al descobert una bona part de l’interior del volcà i que actualment està restaurada i adaptada a les visites. A continuació ens desplaçarem fins al bell mig de la fageda d’en Jordà on s’estudiarà aquest bosc des del punt de vista ecològic i s’incidirà en els valors que van fer que es declarés, en el seu moment, Reserva Natural
VOLCANS I COLADES DE LAVA
L’objectiu principal
Observar el paisatge i interpretar com ha anat canviant a partir de l’acció dels volcans com a agents transformadors
Els continguts
- Procés de formació del volcà del Croscat i tipus d’activitat eruptiva
- Els materials volcànics: els piroclastos i les colades de lava
- Els hàbits de retracció del basalt
- Interpretació de la història geològica de l’entorn de Sant Joan les Fonts i de la cinglera de Castellfollit de la Roca
L’activitat
Es desenvolupa a partir d’un itinerari al volcà del Croscat just on hi havia unes extraccions de materials volcànics i que actualment està restaurada. L’activitat continua fins als afloraments basàltics del Boscaró i del Molí Fondo, situats al terme municipal de Sant Joan les Fonts. I per acabar, un petit recorregut pel poble de Castellfolli de la Roca que ens durà al peu de la cinglera de basalt on estudiarem l’evolució geològica de tota la zona